Tijdens de raadsvergadering op 15 juli 2021 werd eindelijk het scenario Eurocircuit besproken. Een scenario, dat begin 2020 uit de hoge hoed kwam van het college.
Reeds acht jaar geleden, op 25 april 2013, gaf de gemeenteraad het college opdracht om bij het opstellen van het ontwikkelingsgerichte bestemmingsplan voor het Eurocircuit de volgende uitgangspunten in acht te nemen:
- Faciliteer en ondersteun de wensen van de huidige gebruikers.
- Geef ruimte aan nieuwe vormen van intensieve dagrecreatie.
- Onderzoek de bundeling van lawaaisporten op het Eurocircuit.
- Zorg voor een verbetering van entree, ontsluiting en bereikbaarheid.
- Zorg voor een structurele parkeervoorziening nabij het Eurocircuit.
- Benut de mogelijkheden van het Eurocircuit voor de promotie van Valkenswaard.
Deze uitgangspunten zijn richtinggevende kaders. Daarbij werd een planning gemaakt waarin werd aangegeven dat in mei 2014 het bestemmingsplan vastgesteld diende te worden.
Pas in oktober 2019 stond het bestemmingsplan Eurocircuit op het programma. Door de gerechtelijke uitspraak van mei 2019 met betrekking tot het Programma Aanpak Stikstof vanwege de onbekende gevolgen voor het bestemmingsplan is deze helaas toen niet vastgesteld
Het projectteam scenario Eurocircuit heeft sinds april 2020 heel breed en transparant gekeken naar de (on)mogelijkheden voor het Eurocircuit. Dit op de volgende scenario’s:
- Terrein omvormen tot natuur;
- Huidig feitelijk legaal gebruik vastleggen in een nieuw bestemmingsplan;
- Terrein omvormen tot leisurezone;
- Het gebruik t.b.v. crossen maximaal faciliteren.
Uiteindelijk aangevuld met het 5e combinatiescenario.
Op initiatief van de VVD zijn met een externe, Jan Kerkhof (VV) en Gerrie van Asten (CDA) alle documenten (meer dan 530!) met betrekking tot het Eurocircuit doorgenomen. Ons is gebleken dat de gemeente helaas niet alle belangrijke documenten ter beschikking had. Ook hebben we geprobeerd om zelf in contact te komen met alle stakeholders. Ondanks herhaalde pogingen wilde Groen & Heem en het PLEC niet met ons in gesprek. Zij gaven aan ruimte te willen houden om naar de rechter te kunnen in plaats van in dialoog te gaan om eventueel tot comprissen te komen.
Door de dreigingen met rechtszaken heeft de VVD besloten om op dit moment te kiezen voor scenario 2, het huidig gebruik. We betreuren dat, mede omdat er zoveel kansen liggen in het combinatiescenario. Voor het combinatiescenario zou alleen gekozen kunnen worden als scenario 2 daarin geborgd zou zijn. Dit om te voorkomen dat het huidig gebruik zou worden beperkt door de stikstofdispositie die niet mag toenemen ten opzichte van het bestaand gebruik ivm de nabijheid van een in 2006 vastgesteld Natura 2000 gebied. We zijn van mening dat andere activiteiten een aanwinst kunnen zijn voor recreatiemogelijkheden van onze jeugd én het toerisme in Valkenswaard.
Maar bovenal worden door deze dreigingen door Groen en Heem en het PLEC de besluiten van de gemeenteraad ondermijnd. We moeten als raad zonder last en ruggespraak besluiten kunnen nemen. Dat is binnen onze gemeente niet meer mogelijk en moet dus snel gekeerd worden.
Vertragingen door rechtszaken kunnen we op dit moment als gemeente ons niet veroorloven. Als eerste, en belangrijkste, de verenigingen op het Eurocircuit moesten zo snel mogelijk duidelijkheid én rust gaan krijgen. Ook mogen we niet vergeten dat de financiële situatie van de gemeente de kosten van al de rechtszaken niet kunnen hebben.
De verenigingen mogen niet de dupe worden van gemeentelijk onduidelijk handelen zoals aangegeven in de MER 2018-08).
Door de VVD, VV en CDA is tijdens de vergadering een amendement ingediend om het Eurocircuit bereikbaar te houden. Want wat hebben we aan een Eurocircuit als deze niet bereikbaar is ? Deze situatie dreigde omdat alle toegangswegen naar het Eurocircuit gesloten worden voor gemotoriseerd verkeer.
Al met al hebben we in de vergadering van 15 juli 2021 besluiten genomen die op 23 april 2013 al waren genomen! Dit heeft veel stress en onduidelijkheid opgeleverd voor de verenigingen op het Eurocircuit. Ook financieel heeft het de verenigingen ontzettend veel gekost èn zijn daar de duurzame aanpassingen, die in de planning lagen, niet door verwezenlijkt. Voor de gemeente heeft dit extra traject 1,5 miljoen gekost aan (gerechtelijke) procedures en onderzoeken.
Dat deze trajecten met betrekking tot het (onder andere) positief bestemmen van crossactiviteiten in geactualiseerde bestemmingsplannen tot de mogelijkheden behoort, laten recente vergunningen in Heerde (2020) en Lierop (2021) zien.
We hopen dat er nu vaart gezet gaat worden in een zorgvuldige voorbereiding van het bestemmingsplan Eurocircuit. Dit geldt ook voor het opstellen van de huurcontracten die, zoals toegezegd door wethouder, verlengd zouden gaan worden waarbij de gebruikers hun huidig gebruik door kunnen zetten. Zonder beperkingen. Helaas werd ons amendement daarover niet gesteund.