Leden bijeenkomst over de bestuurlijke integriteit in Valkenswaard en de begroting 2020

Op woensdagavond 23 oktober wil de fractie van de Valkenswaardse VVD met de leden in discussie over de bestuurlijke integriteit van Valkenswaard en daarnaast de begroting 2020 met de VVD-leden bespreken.

De discussie over bestuurlijke integriteit in Valkenswaard woekert voort; al in januari van dit jaar gaven wij aan dat alleen een lichte update van het al bestaande protocol voor raadsleden absoluut geen recht doet aan de aanbevelingen uit het rapport De Cloe en de reeks recente incidenten laat dit ook duidelijk zien. Er is helemaal geen integriteitsbeleid in Valkenswaard, alleen een setje rammelende regels waar de burgemeester min of meer naar goeddunken uit kan putten.

Tijdens de raadsvergadering van 26 september bleek dit ook weer. De discussie ging al snel richting het gevolgde protocol, niet in de juiste richting: het uitwerken van beleid aangaande integriteit. Als bonus was de vergadering ook niet te volgen via de Streaming, omdat –toeval of niet- het geluid uitgevallen was. In ieder geval ontpopte zich een debat en discussie tussen oppositie en coalitie en –waar de oppositie op zoek was naar een goede invulling van integriteitsbeleid en transparantie- groeven burgemeester en coalitiepartijen zich volledig in, zich verschuilend achter het protocol.

Dat de coalitie zich zo gedraagt als en omdat hun wethouder dreigt te moeten aftreden, zou dit verklaarbaar zijn, maar er is geen moment sprake geweest van een motie van treurnis, afkeuring of wantrouwen. Het enige doel was een algeheel onderzoek naar de bestuurscultuur in algemene zin –al dan niet middels een raadsenquête- en het komen tot goed beleid. De bestuurscultuur vormen we, als raad, college en ambtenarij, met z’n allen en een reeks incidenten die ook als zodanig benaderd wordt, maakt de cultuur.

Elke keer als er iets aan de hand lijkt, schiet de coalitie in een soort kramp: de ene fractievoorzitter begint ongefundeerde beschuldigingen te uiten, de andere interpreteert procesrecht volledig foutief, weer een ander (de fractievoorzitter van de aartsconservatieve SDAP) ontpopt zich intussen tot koning van de platitudes en het bontst maakt kersvers coalitielid Verhoeven het, door ongeveer in de raadszaal een fanclub voor het college op te richten.

De voorzitter van de raad geeft daarnaast naar eigen inzicht erg veel ruimte aan de coalitie, grijpt steeds pas in als andere partijen protesteren en treedt daarna steeds “krachtig “ als hij bij een oppositielid iets hem onwelgevalligs denkt te horen….., lekker objectief.

Tijdens het gekrakeel vergeten we bijna dat Valkenswaard in sneltreinvaart op artikel 12 afstevent: de begroting die ons nu aangeboden is, is uiteraard sluitend, zoals elke begroting, maar is volledig gestoeld op nog te bedenken plannen en nog in te voeren beleid. Er wordt zelfs veelvuldig verwezen naar het plan “Dommelland”, als was dat aangenomen, maar dat is niet zo; het plan “Dommelland”is niet aangenomen, moet nog nader uitgewerkt worden en dan terug naar de raad. Zeer tegen de zin van De Valkenswaardse VVD, overigens, wij waren voor.

Deze coalitie is bijna 10 jaar verantwoordelijk voor het wel en wee in Valkenswaard en intussen wordt het wee wel ernstig. Er wordt gewerkt met van de toekomst geleend geld, er is geen beleid en de reserves stromen in hoog tempo weg. De in de kadernota aangegeven ombuigingen worden niet gedekt door beleid, meer dan waarschijnlijk lopen we nog tegen enorme tegenvallers aan in de loop van 2019 en tenzij de coalitie bereid is om de maximale belastingcapaciteit in te zetten (lees: alle gemeentelijke belastingen maximaal te verhogen) is ons gewenst weerstandsvermogen ver beneden peil.

Al met al genoeg om over te praten op woensdag 23 oktober.

De bijeenkomst start om 20:00 de locatie is Het café van zwembad De Wedert, op het sportpark in Valkenswaard

Rikkert Visser en Sieka van Vlerken