Het gaat niet snel in Valkenswaard

Donderdag 30 januari werd Gerard Adams geïnstalleerd als raadslid in Valkenswaard, tussentijds als vervanger van Rikkert Visser. Al eerder, in 2008, nam hij tussentijds het stokje over. Toen als wethouder, waarmee hij zijn debuut in de politiek-bestuurlijke arena maakte. De komende twee jaar zal Gerard zich vooral gaan richten op financiën en projecten als het masterplan Centrum en Dommelland.

Adams zal wel in verbazing vallen als hij bij de behandeling van het plan Centrum dezelfde zaken tegen gaat komen als toen hij –tien jaar eerder- als wethouder verantwoordelijk was voor de herinrichting. En niet opnieuw, maar nog steeds. Het plan, dat eigenlijk in 2011 opgeleverd had moeten zijn, is door de coalitie H&G/CDA/PvdA jarenlang versloft. Het resultaat: enorme leegstand (zwaar bovengemiddeld) in het centrum en het verliezen van de positie als aantrekkelijke centrumgemeente.

Gerard was begin januari al aangesloten bij de raadsbrede werkgroep over het parkeerbeleid. Zeer terecht merkte hij daarover al meteen op dat er geen onderliggende visie is, geen groter doel. Dus dat je over parkeren al snel in een rondje zit te praten en vervalt tot geneuzel. Parkeren kan nooit een doel op zich zijn, maar moet ondersteunend zijn aan andere wensen.Maar dit is Valkenswaard. Hier werken we details uit tot een plan, inplaats van andersom.

Er wacht Gerard Adams een mooie klus, de komende tijd, zeker nu twee oud-wethouders de scepter gaan zwaaien bij Marketing Valkenswaard en VVV. Twee mensen die als wethouder acht jaar lang helemaal niets hebben gedaan aan het plan centrum. Dus, Gerard: zit scherp op deze dossiers! Het gaat niet snel en zeker niet vanzelf.