Heeft de gemeente de WMO-problemen in de hand?

Eindelijk werd op 5 maart de Verordening WMO 2018 besproken in de raad. Ja, u leest het goed, de Verordening WMO 2018 en dat in 2020! Het college wilde de Verordening 2018 op een aantal punten aanpassen en geen Verordening 2020 vast laten stellen. Dit ondanks dat er in 2018 en 2019, grote en belangrijke wijzigingen zijn geweest in de WMO.

Bij het collegevoorstel werd een publicatie uit het Weekblad van de gemeente van 28 december 2018 gevoegd. Kennelijk was de Verordening WMO 2018 pas op 28 december in werking getreden.

Ook werd een "was- wordt" lijst bijgevoegd om aan te geven welke artikelen er zouden gaan wijzigen. Helaas werd daarna de "was-wordt"-lijst zelf tot drie keer toe gewijzigd. Met verbijstering zagen we in het laatste "was-wordt"-lijstje dat Artikel 11.4 Overgangsrecht zou worden gewijzigd in: "het overgangsrecht opgenomen voor lopende voorzieningen op basis van de Verordening 2018." Hoe kan men nu in een nieuw op te maken verordening WMO 2018 terug verwijzen naar de oude Verordening 2018?

Wij vroegen de geldende beleidsregels op. Door het college werden de beleidsregels 2017 aangeleverd. Dat riep bij ons vragen op:

• Hebben de burgers nu de hulp(middelen) gehad waar zij recht op hadden ?
  • Zijn de kosten van de WMO op deze manier in de hand gehouden?

Voor ons waren dit redenen te vragen om dit agendapunt te verschuiven naar de raadsvergadering van 26 maart, waarvan de agenda nu nog leeg is. We hadden graag een collegevoorstel voor de Verordening Maatschappelijke Ondersteuning gemeente Valkenswaard 2020 willen behandelen. Maar dan wel een goed leesbare verordening die begrijpelijk is voor alle inwoners van Valkenswaard. Helaas heeft de gehele coalitie plus D66 voor het collegevoorstel gestemd waardoor de Verordening Maatschappelijke Ondersteuning gemeente Valkenswaard 2018 vastgesteld.

Eén positieve ontwikkeling is er wel:

De beleidsregels 2017 worden aangepast en gewijzigd in: De beleidsregels 2020. Naar aanleiding van vragen van VVD en CDA én het verzoek van de raad (VVD/CDA) heeft de wethouder toegezegd om de beleidsregels 2017 aan te passen aan de nieuwe, aangepaste verordening 2018 en te publiceren op de website van de gemeente. Hopelijk kan elke burger de nieuwe beleidsregels ook begrijpen.