Nieuwe Bouwplannen in Valkenswaard: nieuwe politiek?

Het bestemmingsplan Kerkeind, is niet volgens de normaal gangbare procedure bij de gemeenteraad gekomen. De projectontwikkelaar heeft op 5 juli 2018 een inloopavond gehouden, maar een informatieavond door de gemeente heeft helaas niet plaats gevonden. Veel omwonenden hadden echter wel vragen op het gebied van de (on)mogelijkheden van het plan. De bewoners waren bereid om samen met de projectontwikkelaar in overleg te gaan om tot een plan te komen waar iedereen blij mee was. Wij denken dat dit ook de weg is die bedoeld is in de nieuwe omgevingswet die binnenkort gaat gelden.

Omdat ook de projectontwikkelaar in gesprek wilde gaan, was dat in november 2019 één van de redenen dat de gemeenteraad besloot het voorstel terug te verwijzen naar het college. Er moest een dialoog op gang komen tussen de projectontwikkelaar en de bewoners. Er vonden weliswaar gesprekken plaats die, helaas, niet tot het gewenste resultaat leidden.
De VVD was in gesprek met de bewoners en de projectontwikkelaar om een vinger aan de pols te houden met betrekking tot de gesprekken. De bewoners hebben zelf enkele voorstellen gedaan die bij hen draagvlak hadden. Helaas vonden die voorstellen op dat moment geen gehoor. Partijen leken niet dichterbij elkaar te komen, reden voor het College om het bestemmingsplan, ongewijzigd, terug naar de Raad te sturen

Begin april dit jaar gaf de projectontwikkelaar aan, dat hij samen met H&G en CDA in gesprek was voor een alternatief plan. Hij zou contact opnemen met H&G en het CDA, terwijl hij al druk bezig was om een ander plan op te zetten. Dit met de bedoeling om de VVD mee te laten denken in dat plan. Helaas heeft de VVD nooit een reactie mogen ontvangen van CDA en H&G. De VVD zou de bewoners namelijk vanaf het eerste moment mee genomen hebben in deze ontwikkeling.
Wij, maar ook andere oppositiepartijen, zijn in gesprek gebleven met de bewoners die aangaven nog steeds open te staan voor gesprekken. Mits die constructief en open voor de geüite bezwaren zouden zijn.
Wij als VVD-fractie waren, samen met de gehele oppositie, onaangenaam verrast toen wij vernamen dat op zaterdag 25 april de fractievoorzitters van H&G en CDA huis aan huis waren geweest bij de betrokken bewoners en aan de keukentafel hun plannetje getoond hadden. Een op zijn zachts gezegd, risicovolle aanpak, zeker in deze tijd waar voor iedereen strenge afstands- en hygiënemaatregelen gelden. En dit terwijl zij in eerste instantie alleen digitaal wilden vergaderen en dus niet fysiek aanwezig te willen zijn bij de raadsvergadering.

De bewoners kregen een plattegrond te zien. Volgens CDA en H&G zouden zij zo kort voor de vergadering zijn gekomen omdat het plan niet eerder klaar was. De plattegrond was echter afgegeven op 26 maart j.l. Ze hadden deze dus al een maand in bezit. Enkele bewoners gaven aan dat zij van CDA en H&G hoorden dat andere bewoners het al eens waren met het plan. Bij onze navraag bleek dat er van de op 12 adressen:

• maar 1 adres het met het plan eens was,
  • men zich op 4 adressen zich afzijdig (maar tegen het amendement) had gehouden of stonden de bewoners neutraal in het plan, maar vonden zij dat er wel draagvlak moest zijn, en
  • men op de overige 7 adressen waren tegen het plan en de wijze waarop het plan tot stand gekomen was.

De bewoners van Bergstraat 60 zijn aan twee kanten van hun perceel betrokken in het plan, maar zijn niet gehoord of in kennis gesteld van het nieuwe plan!

Het amendement dat de coalitie opstelde was, zelfs bij de PvdA, pas op woensdagavond 29 april te zien voor alle raadsleden. Op donderdag, de dag van de raadsvergadering kwamen de foto’s pas voor de raad beschikbaar. Helaas is in het amendement ook voorbijgegaan aan de zienswijzen van de gemeente - genoemd in het originele raadsvoorstel - waarbij wordt aangegeven dat achter Bergstraat 54 de woning gespiegeld wordt omdat het niet wenselijk is om te bouwen op (nagenoeg) de perceelsgrens van het Kerkeind. Door het amendement is deze zienswijze onderuit gehaald en wordt de woning wel (nagenoeg) op de perceelsgrens gebouwd.

H&G en CDA zijn op de wijze waarop zij hun plan in het amendement hebben verwerkt niet transparant geweest. Waarom niet de tijd genomen om de bewoners bij het nieuwe plan te betrekken? Nu duidelijk was dat ook de projectontwikkelaar zijn originele plan wilde aanpassen om (beter) aan de wensen van de betrokken omwonenden tegemoet te komen, zou het College haar opdracht uit de Raad van 29 november 2019, alsnog uit hebben kunnen voeren. In plaats daarvan is er ambtelijke capaciteit vrijgemaakt om het amendement van H&G en CDA te toetsen. Nu het amendement er is doorgedrukt bij omwonenden, andere betrokken inwoners én de raadsleden (van de oppositie), gaat het traject helaas waarschijnlijk nog langer duren. De omwonenden geven aan om naar de Raad van State te gaan…

Een gemiste kans niet alleen voor de bewoners, maar ook voor de verhouding tussen coalitie en oppositie. De oppositie wordt bij belangrijke dossiers buitengesloten. En daar is geen greintje “nieuwe politiek” aan.