Raadsvergadering zonder publiek maar niet besloten

Op donderdag 28 mei werd de tweede raadsvergadering sinds het uitbreken van Covid-19 gehouden. Bij deze fysieke vergadering werden alle college- en raadsleden over de raadszaal en de hal verdeeld. Maar er mochten geen belangstellenden en pers aanwezig zijn. De agenda was kort: er was maar één bespreekstuk en enkele brieven ter bespreking gepland.

Om een openbare raadsvergadering te kunnen houden is goede livestream-verbinding noodzakelijk, zodat belangstellenden thuis de vergadering goed konden zien en horen. Iedereen kan de besproken onderwerpen dan volgen, of terugkijken/-luisteren, én ook vernemen welke afwegingen er zijn gemaakt om tot een bepaald besluit te komen. Ook voor de verslaglegging van de vergadering is dit noodzakelijk.

Al snel na aanvang van de vergadering bleek dat het geluid van de sprekers het niet deed in de raadszaal. Ook kwamen er appjes binnen bij diverse raadsleden, waarin werd aangegeven dat er geen geluid bij de beelden van de vergadering was. Dit werd aan de voorzitter gemeld, die de vergadering daarop schorste, zodat de verbinding hersteld kon worden.
Na de schorsing bleek echter dat er nog steeds geen geluid bij de beelden te horen was. Ook dit werd door diverse raadsleden aan de voorzitter gemeld. De voorzitter gaf aan dat hij desondanks door wilde gaan met de beraadslaging.

Wij hebben nog overwogen om de vergadering evengoed te laten schorsen. Dit om een paar redenen:

1. Mogelijk dat er alsnog een audioverbinding tot stand gebracht kon worden
  2. We wilden nagan of er daadwerkelijk sprake was van een openbare vergadering
Door de overtuigende uitspraak van de voorzitter hebben wij echter besloten om de vergadering voort te zetten.

Inmiddels hebben we het een en ander uitgezocht: naar onze mening hebben wij in beslotenheid vergaderd.

Zo is door het Ministerie van Binnenlandse Zaken een protocol opgesteld voor een raadsvergadering die voldoet aan de RIVM voorwaarden. In dit protocol wordt, o.a., aangegeven dat raadsvergaderingen (live) moeten worden uitgezonden via internet en/of tv. Als dat om technische redenen niet kan, is sprake van een besloten vergadering.
Artikel 23 van de Gemeentewet onder lid 2 is vrij duidelijk :er mag alleen in beslotenheid vergaderd worden als de raad dat heeft beslist. Dan moet er wel een vijfde van de aanwezige raadsleden om verzocht hebben. Ook de voorzitter kan het nodig achten. Maar beide situaties hebben zich niet voorgedaan.

Wij zijn daarom van mening dat wij een niet rechtsgeldige openbare raadsvergadering hebben gehouden. In het presidium van a.s. dinsdag zullen de rechtsgeldigheid en de gevolgen daarvan besproken worden.

In de media: artikel Eindhovens Dagblad van 29 mei 2020