Raadsvergadering ongeldig

Gisteravond werd ons vermoeden bevestigd. De raadsvergadering van 28 mei 2020 is ongeldig. Dit houdt in dat de genomen besluiten ongeldig zijn.

Wat gaat er nu gebeuren?

• Er zal een nieuwe raadsvergadering gepland moeten gaan worden.
  • De besluiten zullen vernietigd moeten worden. Daarvoor zal de burgemeester de besluiten ter vernietiging binnen 2 dagen door tussenkomst van de Gedeputeerde aan de Minister moeten melden. Waarna de Minister binnen 4 weken moet laten weten of de besluiten vernietigd worden. Indien de besluiten binnen die 4 weken niet zijn geschorst of vernietigd, worden de besluiten uitgevoerd. (art. 273 Gemeentewet)
  • Daarom kan, naar onze mening, de raadsvergadering van 28 mei pas na 25 juni gehouden worden.

Omdat de burgemeester voor de vergadering van 30 april 2020 zeer stellig was over de mogelijkheid van fysiek vergaderen met daarbij digitale inbreng van enkele raadsleden hebben we op 30 april 2020 op deze wijze vergaderd. De enige restrictie was dat de raadsleden, die digitaal aanwezig, niet mochten stemmen.

Uit de Tijdelijke wet Digitale Beraadslaging en Besluitvorming blijkt dat een digitale en fysieke raadsvergadering pas kan worden geopend, indien meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden in een digitale of  fysieke omgeving deelneemt aan die vergadering. Deze voorwaarde dwingt dus tot een keuze tussen digitaal of fysiek vergaderen. Een gemengde toegang is daardoor niet toegestaan. Een belangrijke overweging daarbij is dat alle leden op dezelfde manier toegang moeten hebben tot de vergadering omdat verschillen daarin kunnen doorwerken in de dynamiek van een beraadslaging en dit speelveld gelijk hoort te zijn. (artikel 2.3, tweede lid van de tijdelijke wet)

Wij vermoeden dat daarom de raadsvergadering van 30 april 2020 ook niet geldig was. Helaas zijn de besluiten nu niet meer te vernietigen.

De VVD is benieuwd wat er in het presidium van vanavond besproken gaat worden. Wij zullen in ieder geval onze ongezouten mening over het verloop van de afgelopen vergaderingen laten horen.