Valkenswaard gaat tegen uitspraak Raad van State in

In deze vergadering werd duidelijk dat het bestemmingsplan Buitengebied 2, uit 1976 nog steeds zwaar drukt op het gebruik van de betreffende percelen. Elke 10 jaar moet een bestemmingsplan  herzien en opnieuw vastgesteld worden. Tijdens de commissievergadering werd aangegeven dat er 14 tot 20 “probleemgevallen” zijn binnen dit plan. Dan hebben we het nog niet eens over het gebied op en om het Eurocircuit!

Volgens de uitspraak van de RvS, ja u leest het goed van 20 mei 1995, moet er 630 m2 aan bijgebouwen vastgesteld worden op het perceel Molenstraat 197-199 .  Binnen 26 weken moest volgens deze uitspraak van de RvS een nieuw bestemmingsplan voor dit perceel worden vastgesteld.

Zonder de Raad in kennis te stellen is er recht op een dwangsom in de periode  31 januari tot 28 juni 2020 opeisbaar geweest. Daarom moet de gemeente 15.000 Euro uitbetalen aan de eigenaren van dit perceel. Ondertussen lopen we als gemeente nog het risico dat er nieuwe dwangsommen betaald moeten gaan worden, omdat er nog steeds geen bestemmingsplan is vastgesteld voor deze locatie.

Toch meende de gemeente een handhavingstraject op te moeten starten, terwijl zij zelf niet aan de voorwaarden van de uitspraak van de RvS voldoen.

In het bestemmingsplan Buitengebied 2015 was de Molenstraat opgenomen met de bestemming “wonen”, waarbij maximaal 520 m2 aan bijgebouwen geplaatst mocht worden. Dit is na de uitspraak van de RvS gewijzigd in 630 m2.

Na overleg met de gemeente is bepaald dat de eigenaar van dit perceel zelf mocht kiezen welke 111 m2 aan bebouwing hij af zou gaan breken. Wij vinden dit een schappelijke regeling.

Nu ligt er een uitspraak van 21 augustus j.l. waarin wordt bepaald dat op 17 december 2020 het bestemmingsplan voor dit perceel vastgesteld moet worden. Door het college wordt er aangegeven dat het proces stroperig verloopt mede door personeelswisselingen.

Dit kan echt niet meer.  Een bestemmingsplan dat al in 1986 opnieuw vastgesteld had moeten worden, blijft maar vooruit geschoven worden met alle gevolgen van dien. Weer moet er (financieel) leergeld betaald worden voor dit beleid.

H&G, VL, VV en enkele raadsleden van het CDA vonden het noodzakelijk om het college op te dragen om op het perceel Molenstraat 197-199 741 m2 bebouwing toe te staan. Wat betekent dat de eigenaar niets hoeft te slopen. Dit tegen de uitspraak van de RvS in. Onbegrijpelijk…. Dit geeft de 14-20 andere eigenaren van percelen waar problemen zijn weer handvatten om deze voor te leggen aan de rechter. Wij vinden dit onbegrijpelijk. Hoe kun je ingaan tegen een uitspraak van het hoogste rechtscollege en eigenaren weer (misschien wel jarenlange) hoop geven?

Door het college van burgemeester en wethouders wordt aangegeven dat het bestemmingsplan Buitengebied 2 op 26 november 2020 aan de raad zal worden voorgelegd. Wij zijn in afwachting…