College vrij spel?

De VVD is geschrokken van de begroting 2021. In de begroting is nauwelijks rekening gehouden met de gevolgen van de Corona-crisis. Ten onrechte is er GEEN 700.000 Euro gereserveerd vanwege niet vergoede Corona-kosten door het Rijk.  Het lijkt erop dat het college zich verschuilt achter Corona en de risico’s op de inwoners afschuift. De uitgaven van onze gemeente zijn al jaren veel te hoog en het weerstandsvermogen te laag. Er moet fors ingegrepen worden door het college!

Abstract

De begroting is nu opgesteld in 5 programma’s. Dat levert een begroting op die niet transparant en daardoor niet controleerbaar is. Het college kan allerlei plannen uitvoeren zonder de raad om budget te vragen. Zeker vanwege het ontbreken van de kadernota. Zo is niet na te gaan om welke reden keuzes worden gemaakt. Als voorbeeld: de exploitatie van Horeca De Wedert. die nu in eigen beheer wordt gehouden. Kosten (structureel) 451.000 Euro. Wij zien liever een exploitant die huur betaalt en zelf verantwoordelijk is voor de kosten. Deze oplossing kan in de begroting 500.000 Euro opleveren.

Cure

Inwoners van Valkenswaard gaan flink meer belasting betalen door verhoging OZB en afvalstoffenheffing. Het college wilde via Cure experimenteren met enzymen De VVD heeft geprobeerd via een raadsmeerderheid het experiment te blokkeren. Er kwam geen meerderheid waardoor de inwoners van Valkenswaard de kosten hiervan betalen. Het college moet maatregelen nemen om de afvalkosten te laten dalen en afvalstoffen duurzaam te verwerken. Desnoods moet de samenwerking met Cure worden verbroken.

OZB

Door de forse stijging van de WOZ-waardes zal de OZB verhoogd worden. Veel inwoners kunnen hierdoor in de knel komen. Als wij onze inwoners gezond willen houden, moeten we zorgen dat zij zich niet druk hoeven te maken over de sterk oplopende vaste lasten, mede veroorzaakt door een gemeente die het niet op kan brengen de financiën gezond te houden. De VVD pleit al jaren voor het beheersbaar houden van de gemeentelijke financiën en de belastingen voor de inwoners niet te verhogen.