Zorgwoningen in tuin monumentale villa De Berg

Wethouder Kees Marchal zei in de laatste raadsvergadering dat er inderdaad een schetsplan voorligt. En ook dat de bouwplannen rond dat gemeentelijk monument niet passen binnen het huidige bestemmingsplan. ,,Er is nog geen definitief advies”, sprak Marchal enigszins geruststellend. Hij antwoordde daarmee op vragen van de VVD.

Fractievoorzitter Sieka van Vlerken wees er de wethouder fijntjes op dat De Berg een monumentaal pand is met een karakteristieke uitstraling. ,,Ook ligt dit pand in een gebied waarover afspraken zijn gemaakt om het karakter van dit ‘oude’ Dommelen te garanderen.” Bij haar fractie waren verschillende vragen gerezen “aangezien er diverse piketpalen in de grond staan.”

Begane grond voor personeel

In zijn beantwoording gaf de wethouder aan dat er voor het hoofdgebouw, villa De Berg, een aanvraag ligt voor vier zorgappartementen op zowel de eerste als de tweede verdieping. De begane grond wordt omgezet in een bedrijfsgedeelte voor het personeel van de zorgwoningen.

In het kantoortuin wil de projectontwikkelaar woningen bouwen. Eveneens voor zorgbehoevenden. Een gebouw met acht appartementen op de begane grond en evenzoveel op de eerste etage. Marchal gaf met klem aan dat er enkel sprake is van een schetsplan dat nog beoordeeld moet worden. Zeker is dat het niet past binnen de regels van het bestaande bestemmingsplan. En als het college ervoor kiest om medewerking te verlenen, dan moet er een bestemmingsplanprocedure worden doorlopen. Volgens Marchal is er nog geen enkel definitief advies binnen. ,,Ook de ambtelijke beoordeling is nog niet afgerond.”

Van Vlerken zei geschrokken te zijn van de omvang van de plannen.,,Nog groter dan ik in eerste instantie had gehoord.” Ze wees ook op de omgeving van het Brouwerijplein. ,,Het hart van Dommelen. Een industrieel erfgoed dat niet aangetast mag worden. Daar moeten trots op zijn.”

In een reactie op de plannen gaf een woordvoerder van ‘Willems & Smeets Notarissen’ aan dat het kantoor zeker in Valkenswaard blijft. De precieze locatie is nog niet bekend.

De Berg is in 1927 gebouwd als woonhuis voor de familie Snieders, toenmalige eigenaren van de Dommelsche Bierbrouwerij. De villa werd later dienstwoning en kantoor. De Berg, ontworpen door Piet Staals, Dommelnaar en gemeente architect van Valkenswaard, is nagenoeg authentiek en wordt omringd door een tuin met diverse monumentale bomen.