Een wijkgebouw is een onmisbare voorziening in elke wijk!

Ook in Valkenswaard heeft het gemeentebestuur zich voorgenomen om meer wijkgericht te gaan werken. Om een beweging in gang te zetten bij de inwoners, ambtenaren, organisatie en politiek.
We kennen, al langer, de wijkcoördinatoren en de verschillende dorpsraden en wijkcommissies. Om wijkgericht werken nog meer én beter vorm te geven, is de VVD groot voorstander van een wijkgebouw in elke wijk, buurt en kern.

Wij streven ernaar dat inwoners (al dan niet verenigd), organisaties, ambtenaren, gemeentebestuur en gemeenteraad nauw samen werken aan en in de wijken in Valkenswaard. Inwoners zijn actief betrokken bij hun eigen wijk op het gebied van de leefomgeving. Daarnaast vinden en ondersteunen de partijen elkaar ook binnen het sociaal domein. Het doel is synergie te creëren in de buurten, wijken en kerkdorpen. Samenwerken aan de diverse opgaven binnen de wijk en weten elkaar te vinden wanneer wensen en regels “schuren”. Uiteindelijk krijgen we zo meer voor elkaar in de wijken en dorpen van Valkenswaard.

Een fysieke plek in elke wijk maakt dat streven ook echt zichtbaar, herkenbaar en toegankelijk.

De VVD constateert een opkomende roep om meer betekenis aan de eigen leefomgeving te kunnen en mogen geven. Dit biedt kansen om naar nieuwe sociale structuren te werken. Waarbij gevoel van eigenaarschap een belangrijke intrinsieke motivatie kan zijn om zich in te zetten voor die leefomgeving en de daarmee samenhangende sociale cohesie. Het maatschappelijk kapitaal wat daarbij vrijkomt, helpt overheden om de opgaven waar we met elkaar voor staan het hoofd te bieden. Zowel binnen het fysieke als het sociale domein.

Inwoners van Valkenswaard praten steeds meer mee over het bestuur van de gemeente en ze tonen daarbij ook steeds meer initiatieven, die door het gemeentebestuur alleen nog maar gefaciliteerd hoeven te worden. Valkenswaard kenmerkt zich al sinds jaar en dag door sterke (in)formele netwerken, denk daarbij aan de vele verenigingen die onze gemeente kent. Dat is een kwaliteit die zeker de moeite van het behouden waard is. De VVD wil die initiatieven alle ruimte geven én een eigen plek: het wijkgebouw.

Wij zien daarbij ook volop kansen in het Sociaal Domein: het vergroten van de sociale cohesie (in een wijk) heeft een positieve invloed op de fysieke en mentale gezondheid van mensen. Ook heeft sociale cohesie positieve effecten op leefbaarheid, veiligheid en gezondheid. Dit alles kan ertoe bijdragen dat er minder (snel) een beroep wordt gedaan op (duurdere) vormen van zorg en ondersteuning. In het Sociaal Domein gaat het om het verbinden van inwoners en het bieden van perspectief en mogelijkheden. Een stevige sociale basis in combinatie met voorzieningen en ondersteuning die goed hierop aansluiten, zullen resulteren in veerkrachtige inwoners die zo veel mogelijk met het heft in eigen handen om kunnen gaan met de uitdagingen en tegenslagen die horen bij het leven. Burgers vinden makkelijker in hun eigen buurt of wijk oplossingen voor behoeften, problemen of beperkingen die zij in het dagelijks leven ervaren.

Een centrale plek, het buurthuis, het wijkgebouw en het dorpshuis is hiervoor een prima startpunt en uitvalsbasis!