De gemeente moet inbreng van haar inwoners beter faciliteren!

De Valkenswaardse VVD is een groot voorstander van burgerparticipatie. Inwoners van onze gemeente beschikken over veel goede ideeën en initiatieven. Wij zijn van mening dat de gemeente alles op alles moet zetten om gebruik te maken van het potentieel van de inbreng van onze inwoners. Hiervoor moet de gemeente inspraak faciliteren en ondersteunen, en ten alle tijden een houding aannemen die uitgaat van kansen en mogelijkheden. Te vaak wordt er onvoldoende gebruik gemaakt van goede inbreng en inspraak wat ontzettend zonde is.

De VVD vindt dat, naast het ondersteunen van initiatieven, de gemeente ook pro-actiever haar burgers moet betrekken bij plan- en besluitvorming. Weliswaar wordt de mening van belanghebbenden regelmatig gevraagd maar daar wordt nog te weinig mee gedaan. We moeten af van het idee dat participatie slechts een hokje is dat aangevinkt dient te worden. Kritische geluiden worden te weinig ter harte genomen en er is onvoldoende inspraak van bewoners met betrekking tot aanpassingen aan voorgenomen plannen. Het komt te vaak voor dat er een bijeenkomst wordt georganiseerd waarbij inwoners vol goede moed ideeën inbrengen waar vervolgens niets mee wordt gedaan. Soms alleen met uitzondering van inbreng dat sowieso al binnen de voorgenomen plannen past.

De VVD is van mening dat dit faliekant anders moet. Naast dat onze inwoners het verdienen om serieus gehoord te worden, is het een doodzonde dat er geen gebruik gemaakt wordt van alle waardevolle bijdragen die onze inwoners te bieden hebben!