Bereikbaarheid: zijn we op de goede weg?

De leefbaarheid en aantrekkelijkheid van onze kernen is van groot belang en infrastructuur speelt daarbij een voorname rol. De plaats die de auto inneemt – of in de toekomst gaat innemen – staat onder druk. Het centrum van Valkenswaard wordt in toenemende mate verkeersluw gemaakt en vrachtverkeer wordt geweerd. De Valkenswaardse VVD vindt dat voldoende parkeermogelijkheden, een goede doorstroming en de bereikbaarheid van en naar voorzieningen belangrijk zijn voor de leefbaarheid in onze gemeente. In de op te stellen parkeervisie en het geactualiseerde mobiliteitsplan wordt hier vorm en inhoud aan gegeven.

Deze visies en plannen zijn natuurlijk vooral gericht op de toekomst en geven vandaag nog geen verbetering. Omleidingen, werkzaamheden en andere veranderingen maken de bereikbaarheid op de korte termijn minder, zeker in de beleving van onze inwoners en bezoekers. Goede communicatie, zowel vooraf (dit gaan we doen) als tijdens (hier moet u op letten) en na de werkzaamheden is essentieel om het verkeer (auto, fiets, OV) steeds in goede banen te leiden.

De VVD heeft meer plannen om de bereikbaarheid van de gemeente Valkenswaard te verbeteren. Zo zijn wij voorstander van hoogwaardige duurzame openbaar vervoersfaciliteiten van Eindhoven/Veldhoven via Valkenswaard naar Hechtel en/of Maarheeze (station). Ook pleiten wij voor een logistiek knooppunt nabij de aansluiting op de Westparallel, met parkeren, OV en (goederen) distributie.

Bereikbaarheid: het moet beter, het wordt beter!