Teleurstellende besluiten gemeente Valkenswaard

In de gemeenteraad werden vorige week de plannen voor het komende jaar behandeld. Hoewel een tekort van geld deze keer niet aan de orde was, wordt het geld niet gebruikt voor de inwoners van Valkenswaard. Twee punten uitgelicht.

Investeren in talent binnen Valkenswaard of elders?

In de plannen voor de komende jaren wordt 1 miljoen euro vrijgemaakt voor de investering van jong talent. Dit als extra inzet omzet de vele openstaande vacatures op termijn te vullen. Tot zover een logisch verhaal. Echter bleek tijdens de vergadering door een scherp oog van Samen voor Valkenswaard dat die openstaande vacatures niet eens op internet staan bij de vacaturesite van gemeente Valkenswaard. Zeer pijnlijk en kwalijk en wij begrijpen dan ook dat het lastig is vacatures in te vullen die niet op internet gepubliceerd staan.

Ons voorstel is om die 1 miljoen euro niet te besteden aan jong talent waarbij het risico groot is dat die niet bij gemeente Valkenswaard blijven werken. In plaats daarvan wil de VVD extra geld inzetten om onze inwoners in de bijstand met een grote afstand tot de arbeidsmarkt op te leiden, te ontwikkelen en door te laten stromen naar betaald werk. Dit verhoogt de zelfredzaamheid van onze inwoners en bespaart uitkeringsgelden op de langere termijn. Helaas haalde ook dit voorstel het niet, ondanks steun van enkele andere partijen.

Verhoging belasting eigen woning

Het huishoudboekje van de gemeente houdt bijna 14 miljoen euro over die nog nuttig besteedt kunnen worden of toegevoegd kunnen worden aan de spaarpot. Toch vindt het college het nodig de OZB-belasting, de belasting op het bezit van een eigen woning, te verhogen en hiermee een extra rekening van een half miljoen bij onze inwoners te leggen. Dit in een tijd van hoge inflatie en oplopende kosten is het wat betreft de VVD niet de juiste tijd om de OZB te verhogen. De wethouder probeerde het beeld te wekken dat dit vooral een maatregel is voor huisjesmelkers. Dat is niet juist, slechts 11% van alle woningen zijn in het bezit van particuliere verhuurders en in veel gevallen is dit het pensioen van onze kleine ondernemers. Helaas bleef een poging van de VVD in samenwerking met VL om de belastingverhoging van tafel te vegen zonder resultaat.

Praat mee!

We horen graag de mening van de inwoners van Valkenswaard op onze plannen. Laat een reactie achter op dit artikel of praat mee via inspraak@vvd-valkenswaard.nl.