VVD wil inwoners betrekken bij besluit over asielopvang

Het Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers (COA) onderzoekt of ze 75 alleenstaande minderjarige asielzoekers op kan vangen in een bedrijfspand aan de Leenderweg 200 in Valkenswaard. Dit heeft het college van B&W van de Gemeente Valkenswaard onlangs bekend gemaakt en daarbij aangegeven positief tegenover de plannen van het COA te staan.

VVD Valkenswaard onderkent dat er zowel een wettelijk als maatschappelijke plicht is om asielzoekers een menswaardige opvangplek te bieden. Het voorgenomen plan roept echter zorgen op omtrent sociale veiligheid, overlast en verkeersveiligheid in de omgeving en naastgelegen wijk. Deze zorgen horen wij ook van omwonenden.

Hoewel het college de gemeenteraad niet hoeft te raadplegen om een dergelijke opvang toe te staan, vindt de VVD Valkenswaard dit niet de juiste manier om besluiten te nemen die een grote impact kunnen hebben op de inwoners. Vanwege de zorgen, maar ook vanwege de omvang van de maatschappelijk opgave, is de VVD Valkenswaard van mening dat er eerst heldere uitgangspunten en randvoorwaarden geformuleerd moeten worden teneinde de veiligheid en leefbaarheid voor zowel asielzoekers als inwoners te garanderen. Daarbij zijn wij van mening dat de inwoners van Gemeente Valkenswaard de mogelijkheid moeten hebben om hun mening te geven over deze uitgangspunten en randvoorwaarden.

De fractie van de VVD Valkenswaard heeft hiervoor in de raadsvergadering van donderdag 27 juni 2024 dan ook een voorstel ingediend. Dit voorstel houdt in dat inwoners zich kunnen uitspreken over de nota van uitgangspunten en randvoorwaarden, waarna de de gemeenteraad de nota zal vaststellen. Het voorstel van VVD Valkenswaard heeft van alle overige partijen, met uitzondering van D66, steun ontvangen waarmee het voorstel is aangenomen.

We gaan er vanuit dat het college van B&W het voorstel overneemt en uitvoert. Na vaststelling van de nota van uitgangspunten en randvoorwaarden in de gemeenteraad kan het college de recente vraag van COA hieraan toetsen en een weloverwogen besluit nemen.